Inloggen

za 09:00 - 21:00
zo 09:00 - 12:00

Bel ons vandaag +31 (0) 6 3301 1501

Het is april 2009 en Paola en ik gaan even bij elkaar zitten om de najaarvakantie van dit jaar te bespreken.  Al gauw zijn we het eens dat deze vakantie naar Malta gaat. We zijn er nog nooit geweest en bijzonder benieuwd naar wat we daar zullen aantreffen. Uiteraard wordt het internet afgestruind naar vakanties op Malta. Zoals gebruikelijk houden wij zelf het heft graag in handen en willen dan ook graag enige zeggenschap hoe de vakantie georganiseerd moet worden. De panklare Maltareizen spreken ons nu niet direct aan. Even verder google-en en we vinden reisorganisatie Malta Advies van Peter Hendriks. Al snel blijkt dat je bij hem je eigen vakantie kunt samenstellen en dat is nu net wat wij zoeken. De reisorganisatie van Peter is niet aangesloten bij een erkend garantiefonds dus besluit ik om hem even te bellen hoe dat nu zit. Peter verteld mij over zijn voorliefde voor Malta en Gozo als vakantieland en dat hij hierdoor feitelijk is begonnen met het publiceren van reisverhalen over Malta op het internet.  Deze verhalen blijken voor vakantiegangers interessant en benaderen Peter of hij hun vakantie niet zou kunnen regelen. Het begin van Malta Advies. Toch wil ik weten waarom hij niet bij een garantiefonds is aangesloten. Peters verklaring, Malta Advies is een kleine reisorganisatie die de vereiste fondsen voor een dergelijk garantiefonds domweg niet op kan brengen maar wel is aangesloten bij de internet thuiswinkel waarborg organisatie. Voor ons een voldoende verklaring om te besluiten te boeken bij Peter waar we zeker geen spijt van hebben gehad, lees het reisverslag maar.

De voorpret: uiteraard hebben we regelmatig contact via de mail of telefoon met Peter over onze reis en hij staat ons altijd vriendelijk te woord. Een aantal weken voor de vakantie stuurt Peter ons een informatiepakket inclusief een Malta DVD ter voorbereiding van onze vakantie. Een superpakket boordevol bruikbare informatie. De DVD bekeken en de informatie lezend zitten we ruim voor onze vakantie al op Malta in gedachten. Dit alles bestuderend trekken we ons plan voor de aanstaande Malta vakantie.

Reisverslag
Het is 12 september en we zijn met de trein op weg naar Schiphol om in te checken, we vliegen met Air Malta, een prima maatschappij blijkt achteraf. Eenmaal aangekomen op Malta International Airport staat Adrian, onze contactpersoon op Malta ons op te wachten samen met een vertegenwoordiger van het Malta autoverhuurbedrijf. Het verhuurcontract moet worden ondertekend en Adrian houdt daarbij een oogje in het zeil, lekker handig. Nu links rijden in plaats van rechts het is even wennen maar Adrian rijdt voor naar het veer naar GOZO waar wij de eerste vijf dagen van onze vakantie door zullen brengen in een apartement Blue Waters Gozo Marsalforn. Aangekomen bij het veer koopt Adrian de kaartjes voor het veer. We rijden de boot op nadat we een afspraak hebben gemaakt met Adrian om ons vijf dagen later weer op te pikken om de vakantie op MALTA te vervolgen in St Julians. Op GOZO rijden we van het veer af en ontmoeten Victor de eigenaar van ons appartement op GOZO. Moet gezegd dat deze personen bijzonder vriendelijk en behulpzaam waren. Achteraf blijkt dat alle eiland bewoners erg vriendelijk en behulpzaam zijn, ze bezorgen je allemaal een warm gevoel en je er voelt je op de eilanden ook echt gast.
Eenmaal in Apartement Blue Waters onze koffers neergezet en op zoek naar een restaurant in het dorpje. Eigenaar Victor heeft ons al een aantal adressen meegegeven. Er moet alleen een keuze gemaakt worden. Heerlijk gegeten en nog even de plannen voor morgen besproken en snel naar bed.
Marsalforn Gozo Malta
Uitzicht vanaf het balkon van Apartement Blue Waters Gozo

13 september. Vanochtend moeten nog even naar de supermarkt om even wat boodschappen in te slaan en daarna op stap. We hebben besloten om via de noordkant van het eiland een soort van sightseeing tour te doen. Via Qbajjar langs de zoutpannen “het winnen van zeezout” op nog net begaanbare wegen richting de enige vuurtoren op GOZO, Ta Pinu Church en het stadje Gharb. Onderweg komen we bijna geen auto’s tegen, heerlijk rustig. Vanuit Gharb besluiten we naar een korte stop door te rijden naar Qawra  waar zich de Inland sea, Azure Window en de Fungus Rock bevinden. Een prachtig uitzicht valt ons hier ten deel.

Zoutpannen Gozo Malta        Azure Window Gozo Malta
De zoutpannen in Qbajjar Gozo                          Azure Window Gozo

Een heerlijk bakje cappuccino op het terras nabij de Azure Window gedronken genoten van  het uitzicht en de reis verder vervolgd naar het plaatsje Xlendi. Dit dorp ligt aan een prachtige baai aan de zuidwest kant van het eiland moet je gewoon even naar toe. Na dit bezoek proberen we de Ta Cenc Cliffs te bezichtigen maar de wegen ernaar toe worden zo smal dat Paola zich niet meer prettig voelt. De auto maar gedraaid en de terugreis ingezet.

Xlendi Bay Gozo Malta
Xlendi Bay Gozo

14 september. Vandaag gaan we naar de hoofdstad van GOZO, Victoria ook wel Rabat genoemd om van daaruit verder te rijden naar Xaghra voor windmolens, de Calypso Cave en Ramla Beach te bekijken. In Victoria eerst maar even de markt bezocht op “independence square”, een kleine lokale markt maar toch gezellig. Na een fiks aantal traptreden bereiken we de citadel waar zich ook de kathedraal van Victoria bevindt. Een prachtige kerk met een museum en fantastisch uitzicht over de omgeving vanaf de stadsmuren van de citadel.

Cathedraal Victoria Gozo Malta        Stadsmuur Gozo Malta
Plafondschilderingen Kathedraal Vicoria Gozo     Uitzicht vanaf de stadsmuur

Na het bezoek aan Victoria gaan we op zoek naar Xaghra waar de Ta Kola Windmill zou staan. Het plaatsje wel gevonden de windmolen helaas niet. Gauw door naar Calypso Cave, blijkt gewoon een leuk grotje vrij toegankelijk voor een ieder met uitzicht op Ramla Bay een baai met een goudgeel strand. Op dit mooie strand maar even genoten van de zee en de gastvrijheid.

Ramla Bay Gozo Malta
Ramla Bay Gozo

15 september. Een dagje varen rond het eilandje COMINO en GOZO. Zo krijg je een goed beeld van beide eilanden en de Blue Lagoon moet je gezien hebben.

Blue Lagoon Comino Malta        Kajakken Comino Malta
Blue Lagoon Comino Malta                                Kajakken Comino Malta

16 september. Het bezoek aan GOZO zit erop we gaan naar MALTA, St. Julians. Ook dit keer wijst Adrian ons de weg. Wel erg handig hoor zeker als je van het rustige GOZO de drukte van MALTA opzoekt. Eenmaal in Hotel Alfonso in St. Julians kijken we elkaar aan en zeggen oké dit wordt even wennen. Een hotelkamertje i.p.v een groot appartement en St. Julians leunt aan Paceville het uitgaanscentrum van MALTA, het is er gewoon veel drukker dan GOZO. Maar achteraf niet minder gezellig. ’s Avonds Paceville en St. Julians maar eens verkent. Hotel Alfonso bevindt zich tegenover het Hilton dus daar ook maar even gaan kijken, nou de Hilton jachthaven ligt vol met plezierjachten die de moeite waard zijn. Tijdens onze wandeling begint onze maag te protesteren er moet gewoon wat voedsel in. Al snel vinden we een leuk restaurant waar we deze dagen vaker zullen komen, ook hier is het eten fantastisch en de bediending bijzonder gastvrij ondanks de drukte.

17 september. Vandaag gaan we naar Valletta en het plaatsje Paola om even een foto the maken van Paola voor het naambordje van het plaatsje Paola. In Valetta kun je heerlijk wandelen en zijn er genoeg zaken die je kunt bezichtigen wij kiezen voor het war museum en een stadswandeling ondanks de warmte.
Grand Harbour Valletta Malta

18 september. Een dagje aan zee op het strand van Golden Bay vlakbij Ghajn Tuffieha.

Golden Bay Malta

19 september. Vandaag de auto maar weer eens gepakt om MALTA iets meer te verkennen.  We gaan naar het Limestone Heritage, Blue Grotto en Dingly Cliffs om vervolgens gewoon wat te toeren over MALTA. Zowel de Blue Grotto als de Cliffs moet je gewoon gezien hebben en de reis door de binnenlanden, mijdt de grote weg is erg indrukwekkend.

Blue Grotto Malta        Dingli Cliffs Malta
Blue Grotto Malta                                             Dingli Cliffs Malta

20 september. De laatste volledige dag. Het is zondag en hebben gisteren besloten om ons vandaag te laten brengen bnaar de vlooiene markt in Valetta en een lokale markt in Marsaxlokk. Een rustige dag alhoewel de markten een beetje tegenvall, het is maar net wat je zoekt. Wij hadden een grote vismarkt verwacht in Marsaxlokk maar die enigszins tegen. De haven van deze vissersplaats is overigens de moeite waard.

Marsaxlokk Malta

21 september. Het zit erop koffers pakken want Adrian begeleidt ons naar het vliegveld om 13:30. We hebben een fijne vakantie achter de rug en kijken met een voldaan gevoel terug.

Peter Hendriks bedankt voor het organiseren van onze vakantie, het was beter dan we het ons hadden voorgesteld.