Inloggen

Placeholder

ma t/m. do 09:00 - 21:00
vr 09:00 - 17:30
za 09:00 - 21:00
zo 09:00 - 12:00

Bel ons vandaag +31 (0) 6 3301 1501

Coronanieuws Malta

Zoals al op de hoofdpagina is vermeld, wordt Malta door de Nederlandse Overheid i.v.m. Corona "besmettingsgevaar" als Oranje land bestempeld. Dit zij zo en ook wij kunnen hier niets aan veranderen.

Graag "beginnen" wij dit episteltje met de laatst bijgewerkte informatie van de Nederlandse Overheid.

https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/malta/reizen/reisadvies#:~:text=In%20Malta%20is%20de%20besmettingsgraad,Malta%20als%20het%20noodzakelijk%20is.

We krijgen de laatste twee weken tot en met heden nog steeds veel emails en ook veel telefoontjes van ongeruste klanten en ook niet klanten. Sommige klanten willen niet meer op vakantie en eisen hun betaalde totaalbedrag terug. Correct, u leest dit goed. Sommige klanten willen hun geboekte vakantie uitstellen en ook sommige klanten komen met informatie die ze hebben gevonden op websites en welke daardoor een reden is om hun vakantie om te boeken danwel een bedrag terug te eisen. Nog weer andere klanten komen met allerlei informatie aangaande het wel al bekende:  "Ja maar..........." , of bijvoorbeeld:  mijn werkgever heeft dit..... of mijn werkgever wil dat...... of ik krijg mijn loon niet doorbetaald of mijn vrije dagen zijn op. Etc. Etc. Etc.. Het mag, nee het is duidelijk dat wij als reisorganisatie aan standpunten, voorwaarden- en of richtlijnen t.a.v. "Corona-beleid" in Nederland niets kunnen veranderen. Voorwaarden en of eisen van een klant of quarantaine-eisen van een werkgever van een klant kunnen wij ook niets aan veranderen.

Voor een enkele klant en die dan echt in de spreekwoordelijke penari zat, hebben wij wel het advies gegeven dat de klant contact op moest nemen met de verzekeringsmaatschappij waar een annuleringsverzekering is afgesloten.

Het is ons als Reisorgansiatie Malta Advies verplicht om duidelijke, juiste en vooral ook eerlijke informatie te verstrekken aan klanten die vragen hebben over deze vervelende situatie. Lat ons duidelijk maken dat ook wij als reisorganisatie getroffen. En niet een klein beetje. Voor ons en collega bedrijven duurt dit nou al zo'n 6 maanden.

Zoals ook al een stukje hierboven gemeld, kan het nooit zo zijn dat een klant een reisorganisatie benaderd en meld dat deze om diverse redenen zoals de geboekte vakantie wordt hierbij canceld en daarom wil ik het betaalde totaalbedrag terugontvangen. U lacht hier misschien mee, maar dit is gebeurd en gebeurd nog steeds.

Als er GEEN DWINGENDE redenen zijn om een geboekte vakantie om te boeken, kan een reisorganisatie niets doen.

Malta is dus Oranje. De situatie t.a.v. 'besmettingsgevaar' op Malta "zegt" dat dit anders is, maar omdat Nederlandse klanten helaas gebonden zijn aan de voorwaarden die door de Nederlandse Overheid worden opgelegd, leggen we e.e.a. duidelijker uit:
Twee belangrijke pijlers waarom door de Nederlandse Overheid de kleur Oranje voor een land en dan specifiek in dit geval voor Malta wordt bepaald, zijn:

- Er zijn veiligheidsrisico's.

- Nederlandse vakantiegangers zijn verplicht om ná aankomst op Malta in quarantaine te gaan.

Sowieso melden wij u dat géén van beiden op Malta van toepassing zijn. Er zijn GÉÉN veiligheidsrisico's en Nederlandse toeristen hoeven ook NIET in quarantaine ná aankomst op Malta. Dit is niet onze eigen waarneming.

Algemene informatie en ook alléén bedoeld voor de geïnteresseerde onder ons

Dat Nederland een kleurcode bepaald voor een (vakantie)land is vanzelfsprekend zou je zo denken. En in principe is dat ook zo, waren het niet zo dat v.w.b. Malta, dit zonder enig overleg met Malta is gebeurd. Op Malta is het zeker niet een dusdanige situatie zoals die door het RIVM wordt beschreven. Sterker nog, de kleurcodelijst zoals het RIVM die gebruikt, is in eerste lijn helemaal niet bedoeld voor dat doel. De kleurcodelijst is er al sinds jaar en dag, maar wordt nu ook "ingezet" als zgn. Coronalijst. Ok en toegegeven, er zijn wel wat kleine aanpassingen hier en daar.

Als je als klant de lijst opzoekt, zie je meteen dat dit in het geheel niet overeenstemt. Tenminste als je de echte situatie kent. Toch is het zo, en begrijpelijk, dat heel veel mensen in paniek schieten en van de stres niet weten wat te doen. Daarbij komt dan ook nog eens het feit dat diverse nieuwskanalen, NOS, RTL en bijvoorbeeld SBS, nog een schepje op het vuur doen.

De waarheid ligt anders. Een correcte reisorganisatie kan u de juiste informatie wel geven. Deze is immers altijd op de hoogte van de situatie in het betreffende vakantieland.

Op dit moment zijn wij in overleg met de Nederlandse Ambassade op Malta om te kijken naar de huidige situatie. We kunnen u sowieso al "verklappen" dat onze contactpersoon bij de Nederlandse Ambassade op Malta, erkent dat de 'punten' die wij hebben aangedragen t.a.v. de kleur Oranje, niet in overeenstemming zijn met de daadwerkelijke situatie op Malta.

Daarbij heeft onze contactpersoon ons bevestigd, en wat wij zelf eigenlijk ook al wisten, er bij kleurcode Oranje GÉÉN VERPLICHTING is om NIET naar Malta te reizen. Er is wel een ADVIES en niet meer en niet minder. Bij de kleur ROOD wordt het een ander verhaal. Op dat moment is het wel een verplichting.

Op diverse websites en dan specifiek op de website van de Nederlandse Overheid, staat zelfs misleidende informatie. Alléén noodzakelijke reizen en u gaat bij terugkeer in Nederland 10 dagen in thuisquarantaine. Als je dan echter verder gaat speuren, kom je andere informatie tegen. Ook vindt u: In Malta is de besmettingsgraad van het coronavirus toegenomen. Ook en vooral deze laatste informatie is NIET de WAARHEID. En ook dit is NIET onze eigen waarneming, maar informatie van de Malta Health Authority en ook van de WHO en ook nog van de website worldometer. Wij vinden het op zijn minst vreemd waarom dat de Nederlandse Overheid meld dat op Malta de besmettingsgraad van het coronavirus is toegenomen. De daadwerkelijke situatie is dat er sinds 14 dagen 250 "patienten" minder zijn. 250 besmettingen minder en dan toch een verhoging van de besmettingsgraad?????

Enfin, o.a. door de foutieve voorlichting / informatie vanuit de Nederlandse Overheid zijn we dus nu in contact met de Nederlandse Ambassade. Deze zijn trouwens zeer geïnteresseerd in onze bevindingen.

Waar het feitelijk om gaat is uiteraard het toerisme. Een kleine berekening heeft geleerd dat het zo'n kleine 4200 klanten zijn die nu hebben gecanceld, hebben omgeboekt of een Voucher in ontvangst hebben genomen.

Let bij canceling altijd op de volgende factoren:
Voert Air Malta de reguliere vluchten op BRU, DUS en ook AMS nog gewoon uit?
Is de geboekte accommodatie gesloten in verband met Corona?

Als laatste melden wij u dat ook wij deze hele situatie ontzettend vervelend vinden en dat wij ook goed begrijpen dat de angst er bij veel, nee heel Nederlanders inmiddels, en na maar liefst 6 maanden goed in kan zitten.

Feit
Kleurcode Oranje, en ook al zijn de meningen daarover verschillend, betekend GEEN NEGATIEF REISADVIES. Daarbij, lees hier goed het laatste woord. Een NEGATIEF reisadvies hoort bij de kleur ROOD.

Ps
Als reisorganisatie, voelen wij ons verplicht om u van correcte informatie te voorzien. U kunt ons altijd 24/7 bellen (met een niet afgeschermd nummer) of stuur een email.